היפרדות ביטנית / סתוית מירון-תירוש

כל מה שרצית לדעת על היפרדות ביטנית Diastasis Recti\n\nכמה מילים על שרירי הבטן שלנו. הבטן מורכבת מכמה שרירים: רקטוס אבדומיניס הידוע בשם הישר הביטני או “שריר הריבועים”, טרנברסוס אבדומיניס הוא הרחב הביטני ,אלכסונים פנימיים ואלכסונים חיצוניים. שרירים אלו עובדים יחד הן בתרגילי הבטן השונים, הן בנשימה ובעצם בכל פעולה שאנחנו עושים. שרירי הבטן מהווים חלק נכבד משרירי הליבה של גופנו (מערכת שרירי הליבה כוללת גם את הסרעפת, את רצפת האגן ועוד מספר שרירים בגב) ומהווים חלק ממערכת שלמה של ויסות הלחץ התוך ביטני. על מנת שיהיה ויסות תקין של הלחץ התוך ביטני, שרירים אלו צריכים להיות מאוזנים ולא אחד חזק והאחר חלש.\n\n\n\n \n\n \n\nמה זה בכלל היפרדות ביטנית? מה מופרד ממה? \n\nשריר הישר הביטני מורכב (כמו שרואים בציור העליון) מ-8 חלקים וביניהם רקמות חיבור. הרקמה האנכית הארוכה בין שני חלקי השריר נקראת לינאה אלבה.\n\nבהריון עם גדילת הרחם והעובר, הקיר הקדמי של הבטן לא יכול להישאר כמו שהוא, והלינאה אלבה, אותה רקמת חיבור, הולכת ונמתחת בתהליך איטי על מנת שייווצר מספיק מקום לעובר.\nהתרחבות הלינאה אלבה היא בעצם ההיפרדות הביטנית.\n\n\n\n \n\nלמה בכלל לשקם את הבטן? היפרדות זה מזיק?\n\nאז קודם כל אסתטית, ההיפרדות תורמת למראה ה”פאוצ'” או הבטן הקטנטונת שלא נעלמת. נשים רבות לאחר לידה חוזרות למשקלן, מתאמנות ועדיין הבטן הזו לא נעלמת. ככל הנראה יש להן היפרדות ביטנית והן רק מחמירות אותה בגלל חוסר ידע של אופי השיקום שלה. דבר שני ויותר חשוב זה שהיפרדות משמעה שהקיר הקידמי חלש ולאו דווקא בגלל שרירי בטן חלשים אלא בגלל אותה לינאה אלבה רחבה וגמישה. במצב כזה השרירים והרקמות לא יכולים להכיל את הלחץ התוך ביטני כמו שצריך והוא אינו מווסת באופן תקין וזה יכול להשפיע על יציבות ויציבה, על טכניקת העבודה בפעילות ספורטיבית ועד השפעה על רצפת האגן וכן לגרום לכאבים שונים בגוף וזאת כיוון שלחץ יוצא מהאיזור החלש שהוא בהיפרדות ולא נשמר כפי שאמור היה להישמר.\n\nניתן לדמות את שרירי מערכת ויסות הלחץ התוך ביטני כבוכנה הנעה מטה בשאיפה (סרעפת בחלק העליון יורדת, רצפת אגן בתחתית יורדת והבטן מתמלאת אויר) וחוזרת מעלה בנשיפה.\n\n \n\nאיך יודעים שהיא קיימת ומה גודלה?\n\nרופא הנשים אליו את הולכת לאחר 6 שבועות בתום משכב הלידה לא בודק את מצב ההיפרדות. אותה בודקים רק מי שהוכשרה לזה כמו מדריכות להתעמלות בהריון ואחרי לידה או פיזיותרפיסטית רצפת אגן.\nהבדיקה פשוטה. בשכיבה על הגב, המטופלת מרימה ראש ובית חזה (כמו בכפיפות בטן) תוך הוצאת אויר, והמטפלת לוחצת עם האצבעות על איזור הלינאה אלבה על מנת לחוש את מצב ריקמת החיבור, רוחבה והטונוס או הגמישות שלה.\nהיפרדות של עד רוחב של 2 אצבעות נחשבת תקינה (אבל תלוי גם במתח שלה).\n\n \n\n\n\n \n\n \n\n \n\nאז מה עושים?\n\nזו אכן שאלת השאלות ובעבודה נכונה עם מעקב של אשת מקצוע ניתן לצמצם את ההיפרדות.\nתרגילי כפיפות בטן, פלנקים ועוד מגוון של תרגילי בטן מוכרים יותר ומוכרים פחות בהם מרגישים את הבטן “שורפת” יעילים במידה פחותה ואף עלולים להזיק. לעומת זאת ישנם המון תרגילים שמביאים לעבודת בטן נכונה, המשלבים נשימה נכונה, יציבה נכונה ועבודה של כל שרירי הליבה כולל עבודה נכונה של הסרעפת.\n\nכל טיפול הוא אינדיבידואלי וצריך להתאים את התרגיל הנכון, בעצימות הנכונה עם המשקלים הנכונים לכל אישה ואישה.\n\n \n\n \n\n \n\n \n\n \n\n \n\n \n\n \n\n \n\n \n\n\n\n \n\nמוזמנות לפנות אליי בכל שאלה,\n\nסתוית מירון תירוש, מדריכת פעילות גופנית לנשים בהריון ואחרי לידה

הורמונים בלידה / אבישג גורן
התמודדות עם צירי לידה / אבישג גורן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגירה

עגלת קניות

Viewed
ניווט
סגירה

סל הקניות שלי

סגירה

מוצרים שאהבתי

Recently Viewed

Close

נהדר לראות אותך כאן!

סיסמה תישלח אל כתובת הדוא״ל שצירפת.

אנחנו נשתמש בפרטים האישיים כדי להציע לך תמיכה בתהליך באתר זה, לנהל את הגישה לחשבון וכדי לבצע פעולות נוספות כפי שמפורט במדיניות פרטיות.

כבר יש לך חשבון?

סגירה

קטגוריות