\n
\n
\n
מתי התינוק שלי יתחיל לדבר?
\nבאדיבות אתר – מכבי שירותי בריאות\n\n \n\n
\n
\n
במהלך שנת החיים השניה רוכש הילד את יכולתו לדבר ולתקשר עם סביבתו בצורה מילולית. עוד לפני שיאמר את מילותיו הראשונות ילמד תינוקכם את חוקי השפה וכיצד אתם משתמשים בשפה כדי להביע את עצמכם ואת רצונותיכם וצרכיכם.
\n
התינוק ישתמש בלשונו, בשפתיו, בחך ובהמשך גם בשיניו, כדי לייצר ולהפיק קולות וצלילים. עד מהרה ילמד התינוק לאמר מילים של ממש. בהמשך אוצר המילים שלו ועושרו השפתי ילכו ויתרחבו. לקראת גיל שנתיים יחל תינוקכם ליצור משפטים בני 2-3 מילים.
\n
ככל שהתינוק יתפתח מבחינה רגשית התנהגותית ונפשית, כך הוא ילמד להשתמש במילים כדי להביע את שהוא רואה, שומע, חש, חושב, ורוצה.
\n
שלבים בהבנת השפה והתפתחות הדיבור אצל תינוקות
\n
הבנת השפה מתחילה כבר ברחם
\n
חוקרים רבים סבורים כי הבנת השפה מתחילה כבר במהלך . כפי שתינוקך שומע את קצב הלמות ליבך בזמן שהותו ברחם, כך הוא קשוב לטון דיבורך. ימים ספורים לאחר לידתו מסוגל תינוקך לזהות את קולך בין קולות אחרים.
\n
הבנת השפה מהלידה ועד גיל 3 חודשים
\n
הבכי הוא אמצעי התקשורת הראשוני של התינוק, ועד מהרה תלמדו להבדיל בין בכי אחד למשנהו. צרחה חודרת עלולה להצביע על רעב ואילו בכי מנדנד עלול לאותת כי יש צורך בחיתול נקי. ככל שהתינוק יגדל כך ילמד להשמיע מגוון רחב של קולות, צלילים והמיות.
\n
בכל עת מקשיב התינוק להוריו ולנאמר בסביבתו ורוכש את דקויות השפה. קלינאי תקשורת רבים טוענים כי כבר בגיל 4 שבועות מסוגל התינוק להבחין בשוני שבין ‘מה’ ל- ‘נה’.
\n
התפתחות הדיבור בגיל 4–6 חודשים
\n
בגילאים אלו מתחיל התינוק לקשקש ולמלמל אולם אינו מסוגל לאמר מילים של ממש (גם אם נדמה כי הוא אומר ‘אבא’ או ‘מא-מא’ לעתים). למעשה, עד לסביבות גיל שנה אין התינוק מסוגל לדבר בצורה ממשית ומכוונת. עודדו אותו ‘לדבר’ ולהשמיע קולות כדי שיוכל לאמן את לשונו, פיו ומיתרי קולו.
\n
שימו לב שתינוקכם משתמש בקולו כדי להביע הנאה או חוסר שביעות רצון, ומגיב לשינויים בקולכם ובטון דיבורכם. כמו כן, הוא נהנה להקשיב למוזיקה, ומודע לרעשים וקולות שמשמיעים חלק מצעצועיו.
\n
7-12 חודשים
\n
בגילאים אלו, חלק ממלמוליו של התינוק עשויים להשמע כאילו הוא נושא נאום של ממש, ולא במקרה. התינוק מתנסה בקולות וצלילים שהוא שומע סביבו ומנסה לחקותם. אם ישמע התינוק רעשים או צלילים, הוא יפנה את ראשו בכיוונם.
\n
עודדו אותו להשמיע קולות ולדבר והקפידו לקרוא לו סיפורים. שוחחו ישירות עמו, ‘וענו’ לו כשהוא ממלמל בתשובה.
\n
בגיל שנה, מסוגל תינוקכם להבין את משמעות המילה ‘לא’, ויכול למלא אחר הוראות פשוטות, כגון ‘שתה את החלב’.
\n
13-18 חודשים
\n
תינוקכם לומד את חשיבות השפה והדיבור כל העת. בגילאים אלו מרבית התינוקות מסוגלים לאמר מילה אחת או יותר, ואף מבינים את משמעותה. כשירצה לשאול שאלה ישנה ויתאים את טון דיבורו, תוך שהוא מחקה אתכם.
\n
אם תקראו בשמו של צעצוע או חפץ, ידע התינוק להצביע בכיוונו. כמו כן, מסוגל כעת התינוק לזהות אנשים מוכרים בשמם, ויודע להצביע על חלקי גופו.
\n
19-24 חודשים
\n
כעת מסוגל תינוקכם לאמר בין 50 ל- 70 מילים, אך מבין למעלה מ- 200. בגילאי 18-20 חודשים לומד התינוק כעשר מילים חדשות מדי יום, ואף מתחיל לחבר שתי מילים לכדי משפט קצר.
\n
בגיל שנתיים מסוגל התינוק להשתמש במשפטים בני 2-3 מילים ויכול לשיר שירים פשוטים ומוכרים. עד מהרה יתחיל הפעוט להביע את צרכיו, רצונותיו ותחושותיו במילים. כשהוא רעב או צמא, יבקש תינוקכם אוכל ושתיה באמצעות משפטים פשוטים (לדוגמה, ‘רוצה מים’).
\n
25-36 חודשים
\n
שימו לב שהפעוט עשוי לצעוק מדי פעם, תוך שהוא לומד להשתמש בטון ובעוצמה הנכונים לדיבור, שיר, שאלה, או ציווי. בגילאים אלו אוצר המילים של הפעוט מכיל כ- 300 מילים והוא מסוגל לדבר במשפטים פשוטים, אך נכונים מבחינה דקדוקית. אם בעבר התייחס לעצמו בגוף שלישי, הרי שכעת הוא יודע לאמר ‘אני’, כשהוא מתייחס לעצמו.
\n
עד לסביבות גיל 3 מרבית הפעוטות מדברים בחופשיות, יכולים לנהל שיחה ברורה ורהוטה, ויודעים לאמר בגאווה את שמם וגילם.
\n
מה הלאה?
\n
ככל שהפעוט יתבגר, דיבורו ילך וישתכלל.
\n
לקראת גיל שלוש יתחיל הפעוט לשאול ‘למה?’ כל העת, ולקראת גיל 4, אוצר המילים שלו יכיל כ- 800 מילים. בשלב הבא, ילמד להטות זמנים ופועלים.
\n
תפקיד ההורים בהתפתחות השפה אצל ילדים
\n
עזרו לילדכם לפתח שפה עשירה באמצעות:
\n
דיבור
\n
מחקרים מלמדים שילדים שהוריהם שוחחו עימם רבות עוד שהיו תינוקות הם בעלי מנת משכל גבוהה יותר ואוצר מילים מפותח יותר, בהשוואה לילדים אחרים. אין צורך לקשקש ללא סוף, אולם חשוב לדבר עם התינוק במשך שהותכם ביחד. תארו לו את שאתם עושים, הדגישו בפניו דברים חשובים, שאלו שאלות, שירו שירים, וספרו סיפורים. המנעו ככל שתוכלו מלדבר עם תינוקכם בשפת תינוקות, כדי שיוכל לרכוש יכולות דיבור תקינות ונכונות.
\n
קריאת ספרים וסיפורים
\n
ספרים, סיפורים, שירים ודקלומים הם דרכים נהדרות להעשרת אוצר המילים של התינוק. בתחילה יהנה התינוק מהקשבה לקולכם, אך עד מהרה ילמד להנות גם מתוכן הסיפור ומההתבוננות בתמונות שבספר.
\n
הקשבה
\n
כשתינוקכם ‘מדבר’, התבוננו בפניו, הקשיבו והגיבו. בדרך זו תלמדו את תינוקכם כיצד מתנהלת שיחה.
\n
מתי לזהות קשיים בהבנת הדיבור?
\n
כל ילד הוא יחיד ומיוחד בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל, אולם תמיד זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין הוא ודאי יעשה זאת בקרוב כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
\n
שימו לב לסימני האזהרה שמפורטים להלן. אם אתם חוששים או חושדים שעלולה להיות בעיה, פנו להתייעצות עם רופא הילדים. שללו ליקויי שמיעה, ובמידת הצורך, התייעצו עם קלינאי תקשורת.
\n
6-12 חודשים
\n
- \n
- התינוק אינו יוצר קשר עין ואינו משמיע (או אפילו מנסה להשמיע) קולות.
- אם בסביבות גיל 6 חודשים מפסיק התינוק לחלוטין לקשקש או למלמל.
- התינוק אינו צוהל או צוחק בקול רם בגיל חצי שנה.
- בגיל 8-9 חודשים, התינוק אינו משתמש בקולו כדי להסב את תשומת ליבכם לצרכיו.
- בגיל 9 חודשים, התינוק אינו מקשקש.
- בגיל 9-10 חודשים, התינוק אינו מביע את עצמו (בין אם הוא שמח ומרוצה, ובין אם הוא עצוב או כועס).
- בגיל 10 חודשים, התינוק אינו מגיב למשמע שמו.
- בגיל שנה, התינוק אינו מנופף לשלום או עושה ‘לא’ עם ראשו.
- בגיל שנה, התינוק אינו משמיע עיצורים כגון ‘פ’ או ‘ב’ או ‘ג’.
- בגיל שנה, התינוק אינו מתקשר עמכם בדרך כלשהיא אם הוא זקוק למשהו.
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
13-18 חודשים
\n
- \n
- בגיל 15 חודשים, התינוק אינו אומר אף מילה.
- בגיל 15 חודשים, התינוק אינו מבין או מגיב למילים כגון ‘לא’ או ‘ביי-ביי’.
- בגיל 15 חודשים, התינוק אינו מנופף לשלום או מצביע.
- בגיל 10 חודשים, התינוק אינו מגיב למשמע שמו.
- התינוק אינו ממלמל עד ליום הולדתו הראשון.
- התינוק אינו מסוגל להצביע על חלקי גוף.
- בגיל 18 חודשים אינכם מסוגלים להבין מאום שתינוקכם אומר.
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
19-24 חודשים
\n
- \n
- בגיל 18 חודשים, התינוק אינו מסוגל לאמר לפחות 6-10 מילים.
- בגיל 18-20 חודשים, התינוק אינו מצביע לעבר דברים שמענינים אותו (לדוגמה, מטוס שטס בשמיים).
- בגיל 21 חודשים, התינוק אינו מגיב להוראות פשוטות.
- התינוק כמעט שאינו מנסה לחקות או לדבר בעצמו.
- בגיל שנתיים, התינוק אינו יודע לזהות ולהצביע על חלקי גופו.
- התינוק משמיט חלקי מילים.
- התינוק אינו נראה מתוסכל אם דיבורו אינו ברור.
- התינוק משתמש אך ורק במילים בודדות ולא במשפטים או שילובים של 2 מילים.
- בגיל שנתיים, התינוק אינו מחקה את מעשיהם של מבוגרים בסביבתו.
- בגיל שנתיים, התינוק אינו יודע להשתמש בחפצים יומיומיים כגון מברשת שיניים או מברשת שיער.
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
25-36 חודשים
\n
- \n
- הפעוט ממשיך להשמיט אותיות וחלקי מילים.
- הפעוט מתקשה לקרוא לחפצים פשוטים ומוכרים בשמם.
- הפעוט אינו משתמש במשפטים בני 2-3 מילים.
- בגיל 3, דיבורו של הפעוט אינו מובן לזרים.
- בגיל 3, הפעוט אינו מסוגל למלא אחר הוראות פשוטות.
- בגיל 3, הפעוט אינו מגלה ענין במשחק עם ילדים אחרים.
- בגיל 3, הפעוט נצמד מאד להורה אחד ומתקשה להיפרד ממנו.
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
גמגום אצל פעוטות
\n
אינו בהכרח בעייתי, אלא חלק משלבי התפתחות הדיבור, ובעיקר אם תינוקכם רוכש את יכולת הדיבור במהירות רבה. לעתים, מרוב התרגשות, מוחו של הפעוט יפעל מהר יותר מיכולתה של לשונו לבטא את המילים. במידה שהפעוט יגמגם במשך למעלה מחצי שנה, או אם הוא מתקשה לאמר את המילים ומאמץ את לסתותיו, פנו עמו לייעוץ אצל רופא הילדים ואצל קלינאי תקשורת.
\n
\n
\n
\n
\n