התפתחות הילד, מידע לפי גיל: התפתחות שכלית וחברתית

התפתחות הילד, מידע לפי גיל: התפתחות שכלית וחברתית

\n

\n

מדריך לשלבים בהתפתחות השכלית והחברתית של תינוקות, פעוטות וילדים לפי גיל. כאן תוכלו ללמוד על השלבים הצפויים בהתפתחות ילדיכם משנתו הראשונה ועד גיל 5–6, וכן לקבל המלצות על כל הדרכים שבהן תוכלו לתמוך בהתפתחות השכלית ובפיתוח כישוריו החברתיים של הילד בהתאם לגילו.

\n

\n

\n

באדיבות אתר “מכבי”

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

\n

0-6 שבועות
\n

\n

    \n

  • זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל.
  • \n

  • התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו.
  • \n

  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.
  • \n

  • עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות.
  • \n

  • מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף.
  • \n

  • בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או .
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים.
  • \n

  • ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו.
  • \n

  • לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק (רצוי בגובה כ- 25- 30 סנטימטרים מעל פניו).
  • \n

  • להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו.
  • \n

\n

6 שבועות עד 3 חודשים
\n

\n

    \n

  • נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו.
  • \n

  • לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות.
  • \n

  • מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים.
  • \n

  • בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה.
  • \n

  • סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט.
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים. לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם.
  • \n

  • להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו.
  • \n

  • להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב.
  • \n

\n

3 עד 6 חודשים
\n

\n

    \n

  • מתעניין ונהנה מתנועות גופו.
  • \n

  • מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם.
  • \n

  • החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות.
  • \n

  • מחייך למראה דמותו במראה.
  • \n

  • מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה.
  • \n

  • מגיב בקול לחיוכה של אמו.
  • \n

  • מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות (לדוגמה, זיהוי הבקבוק והכנת האוכל).
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • ללוות במלל כל פעילות עם התינוק.
  • \n

  • לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו (חיבוק, נשיקה וודיבור בקול רך ונעים).
  • \n

  • לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא.
  • \n

\n

6 עד 9 חודשים
\n

\n

    \n

  • מגלה את סביבתו תוך כדי משחק.
  • \n

  • מתחיל להגיב למילה ‘לא’ ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו.
  • \n

  • מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים (‘חרדת זרים’).
  • \n

  • מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו רוצה כאשר עוזבים אותו.
  • \n

  • חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה.
  • \n

  • נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר.
  • \n

  • מסמן לשלום ומוחא כפיים.
  • \n

  • מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו.
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם.
  • \n

  • לעודד משחק חברתי (‘מחא כפיים’ או ‘קוקו’)
  • \n

  • לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות (לדוגמה, ‘הנה מים’ או ‘זהו אור’).
  • \n

  • לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת.
  • \n

\n

9 עד 12 חודשים
\n

\n

    \n

  • סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה.
  • \n

  • מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו.
  • \n

  • מתחיל להענות לקריאה בשמו.
  • \n

  • מבין בקשות פשוטות כגון ‘תן נשיקה’ או ‘תנופף שלום’.
  • \n

  • מגלה חפץ שהוחבא.
  • \n

  • ‘עושה’ פרצופים והבעות פנים מצחיקות.
  • \n

  • מתעניין בחפצים הסובבים על ציר דוגמת דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה.
  • \n

  • מושך חוט כדי להגיע לטבעת.
  • \n

  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • \n

  • פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת.
  • \n

  • לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן.
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית.
  • \n

  • להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה (לדוגמה, במפגש עם אנשים זרים).
  • \n

  • לשחק משחקי ‘קוקו’, להסתיר ולגלות חפצים.
  • \n

  • לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים.
  • \n

  • להשתמש בספרים מקרטון קשיח. רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים.
  • \n

  • להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות.
  • \n

  • להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר (‘חכה רגע’ כי..’).
  • \n

\n

12 עד 18 חודשים
\n

\n

    \n

  • כשנשאל, מצביע על אברי גוף וחפצים מוכרים.
  • \n

  • ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית (‘תן נשיקה’, ‘תעשה שלום’).
  • \n

  • מבלה זמן רב בחקירת חפצים. בודק מרקם, צבע, צורה וצליל. מטיח חפצים על משטחים שונים ומתבונן לראות מה קורה.
  • \n

  • מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות). נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם.
  • \n

  • מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור.
  • \n

  • מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות.
  • \n

  • מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים. נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל.
  • \n

  • דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח.
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות (לדוגמה, ‘תכניס רגל למכנס’) כדי שילמד לקשר בין אבר הגוף ופריט הלבוש.
  • \n

  • לבקש שיצביע על אברי גוף מוכרים. חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון.
  • \n

  • לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק.
  • \n

  • לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא.
  • \n

  • לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים).
  • \n

  • לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר.
  • \n

  • לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה.
  • \n

  • לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט.
  • \n

  • לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס). אפשרי בשעת הרחצה.
  • \n

\n

18 עד 24 חודשים
\n

\n

    \n

  • נצמד להורה ומביע רגשות חיבה.
  • \n

  • מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה.
  • \n

  • אוצר המילים מתרחב מאוד.
  • \n

  • מתעניין באירועים חדשים.
  • \n

  • מרבה לשאול ‘מה זה?’.
  • \n

  • מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר. מסוגל להבין הוראות פשוטות.
  • \n

  • מתחילה להופיע התנהגות מרדנית (‘לא רוצה’, ‘אני לבד’) אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה.
  • \n

  • שומר על ‘רכושו’ בקנאות.
  • \n

  • מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם.
  • \n

  • נהנה לשחק משחק דמיוני.
  • \n

  • נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים.
  • \n

  • ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר.
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה. ללטף, לנשק ולחבק אותו.
  • \n

  • להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב.
  • \n

  • להשתמש במושגי יחס כגון ‘מעט, הרבה, למעלה, למטה’.
  • \n

  • לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית.
  • \n

  • להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים (דורש תיאום בין ההורים).
  • \n

  • להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט. יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה.
  • \n

  • לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים.
  • \n

  • לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני (בובות, מכוניות, כלי בית).
  • \n

  • לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים.
  • \n

\n

24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)
\n

\n

    \n

  • תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים.
  • \n

  • מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני.
  • \n

  • אינו יודע לדחות סיפוקים.
  • \n

  • התנהגותו המרדנית נמשכת.
  • \n

  • שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה.
  • \n

  • אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה.
  • \n

  • ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים.
  • \n

  • לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה.
  • \n

  • מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה (עד 3 ילדים).
  • \n

  • מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת אופן.
  • \n

  • משחק משחקי ‘כאילו’. מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני.
  • \n

  • מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע.
  • \n

  • לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו.
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם.
  • \n

  • לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין.
  • \n

  • להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט.
  • \n

  • לספק צעצועים בטיחותיים.
  • \n

  • לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו.
  • \n

  • ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו (לדוגמה, נגיעה בתנור חם גורמת לכאב ולכוויה).
  • \n

  • לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה.
  • \n

  • להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם.
  • \n

  • לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו.
  • \n

  • לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח.
  • \n

  • לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו.
  • \n

\n

36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)
\n

\n

    \n

  • מודע להבדלי ההתנהגות בין בנים ובנות ולדפוסי התנהגות שונים בין המינים (היינו שבנות משחקות בבובות ובנים במכוניות).
  • \n

  • מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה.
  • \n

  • דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות.
  • \n

  • תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות. הילד מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד.
  • \n

  • מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר.
  • \n

  • מזהה צבעים ונוקב בשמם.
  • \n

  • משחק משחקי ‘כאילו’.
  • \n

  • מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון.
  • \n

  • משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו.
  • \n

  • מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים (דמיוניים או מוחשיים).
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם.
  • \n

  • לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף.
  • \n

  • לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש.
  • \n

  • לעודד ספירה כמותית של חפצים.
  • \n

  • לאפשר לילד לספר את חוויותיו. במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה).
  • \n

  • לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה.
  • \n

  • לגלות הבנה לפחדיו של הילד. לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון.
  • \n

  • להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות.
  • \n

\n

48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)
\n

\n

    \n

  • יוזם ומפתח משחקי דמיון.
  • \n

  • מקבל מרות מתוך הבנה.
  • \n

  • מבין כללי משחק.
  • \n

  • בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים.
  • \n

  • מבין משמעות של מספר וכמות עד 10.
  • \n

  • מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו.
  • \n

  • מפתח שליטה וויסות עצמי. מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק.
  • \n

  • מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל.
  • \n

  • בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • לחשוף את הילד למגוון , חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו.
  • \n

  • לשחק במשחקי זיכרון שונים.
  • \n

  • לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית.
  • \n

  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק (משחק חופשי, דמיוני ומשחקי חשיבה).
  • \n

  • לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו. סיפורי אגדות מקנים מושגים כגון עבר, הווה, עתיד, צדק ואי צדק, טוב ורע.
  • \n

  • להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה. להדגיש את הסיבות להצלחה.
  • \n

  • להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות.
  • \n

\n

60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)
\n

\n

    \n

  • מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם.
  • \n

  • מסוגל למיין פריטים לפי 2 ממדים (לדוגמה, גודל וצבע).
  • \n

  • מבין פעולות חשבון פשוטות.
  • \n

  • מבין את הרכבם של עצמים וחפצים.
  • \n

  • תופס את תפקיד הבן ואת תפקיד הבת, ומסוגל לעמוד על ההבדלים.
  • \n

  • מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע.
  • \n

  • בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה.
  • \n

  • מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן.
  • \n

  • חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות.
  • \n

\n

\n

\n

    \n

  • לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה.
  • \n

  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני ממדים.
  • \n

  • לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות. יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת.
  • \n

  • לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק.
  • \n

  • להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה.
  • \n

\n

\n

\n

איך תדעי מתי נכון להתחיל תהליך גמילה מחיתול?
סדר בקיעת שיניים בקרב תינוקות וילדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Viewed
ניווט
סגירה

סל הקניות שלי

סגירה

מוצרים שאהבתי

Recently Viewed

Close

נהדר לראות אותך כאן!

סיסמה תישלח אל כתובת הדוא״ל שצירפת.

אנחנו נשתמש בפרטים האישיים כדי להציע לך תמיכה בתהליך באתר זה, לנהל את הגישה לחשבון וכדי לבצע פעולות נוספות כפי שמפורט במדיניות פרטיות.

כבר יש לך חשבון?

סגירה

קטגוריות

[]